Alles over je ORC meetbrief

Om verschillende typen jachten op een zo eerlijk mogelijke manier wedstrijden te laten varen zijn er handicapsystemen. De handicap is een tijdscorrectie op de gezeilde tijd van een parcours. De gecorrigeerde tijd wordt gebruikt om de prestatie van verschillende zeilboten min of meer te vergelijken onder gelijke omstandigheden. Los van eenheidsklassen zoals de J/80 gebruiken wij in Naarden het ORC systeem.

ORC

De ORC ratingberekening is volledig gebaseerd op gegevens van romp en tuigage. De ratingbepaling is volledig objectief en calculeert de theoretische snelheid van de boot in diverse omstandigheden. Meer informatie over de ORC klasse kun je vinden op de website van het Watersportverbond en op de website van de ORC organisatie.

Op 2 maart 2021 organiseerden Noordzee Club en Watersportverbond een webinar over ‘Hét ORC-certificaat‘ met onder andere een uitleg over het ORC-systeem, hoe ziet het certificaat eruit, welke informatie kunnen we daarop vinden en hoe kunnen wij als zeilers deze beïnvloeden? Een leuke en leerzame manier om meer te weten te komen over wedstrijdzeilen onder ORC!

Hier volgt een korte uitleg. Er staan namelijk een heleboel getallen op de meetbrief (zie afbeelding), de belangrijkste voor de WAC (en alle up/downwind races) leggen we even uit.

GPH

orc-certificateAllereerst de GPH (General Purpose Handicap) is het meest algemene handicap getal en wordt gebruikt om schepen met elkaar te vergelijken of om klassen in te delen. De GPH vind je altijd op deelnemerslijsten. Het is een gemiddelde en geeft vooral een indicatie van hoe snel jouw boot is (een GPH van 600 betekent dat een schip over een specifiek circelvormig rondje 600 seconden over een mijl doet). Met andere woorden, hoe hoger je GPH, hoe langzamer je boot.

Triple-Number

Wij varen onder Triple-Number. Triple-Number is eigenlijk niets anders dan drie ratings voor jouw boot. Bij startschepen zie je daarom ook vaak de letters L, M of H naast het baannummer en de windrichting en lengte van de baan.

  • Low Range (minder of gelijk aan 9 knopen wind)
  • Medium Range (tussen 9 & 16 knopen wind)
  • High Range (groter of gelijk aan 16 knopen wind)

Het grote voordeel van Triple-Number is dat het probleem dat schepen ongelijk presteren afhankelijk van de windsterkte hiermee grotendeels wordt opgelost ondervangen. Dus als je nu nog zegt ‘ik heb een zwaar weer boot’, dan zul je dat ook terugzien in je Triple-Number.

Voor de WAC geldt (zie wedstrijdbepalingen) dat wij de windvoorspelling van 20:00 uur gebruiken om Baan en Range van Triple number te bepalen.

Hoe kan ik onderling de handicaps vergelijken?

Pak van de boot die je wilt vergelijken het triple number in de juiste range. Vermenigvuldig die waarde met de werkelijke gevaarde tijd (Elapsed time) en je krijgt de Corrected time.

Bijvoorbeeld voor een boot gelden de volgende Triple Numbers: 0.5176 / 0.7009 / 0.8058.
Als je op een avond met medium range een werkelijke vaartijd hebt van 1:10:00 (dus 70 minuten oftewel 4200 seconden), dan wordt je Corrected time 0:49:03 (Tip, reken de tijd om naar seconden en vermenigvuldig in dit geval met 0.7009).
Je vermenigvuldigt dus de werkelijke tijd gewoon met de Low, Medium of High rating. Wie de laagste Corrected time heeft in zijn klasse heeft gewonnen.

Coastel / Long Distance vs. Windward / Leeward

Er is ook onderscheid gemaakt tussen een lange baan zeilen en up- downwind banen. Hiermee wordt de handicap nog nauwkeuriger. Heb je een zeilgarderobe en boot die halve wind hard vaart, maar aan de wind niet hoog vaart, dan is je ‘Coastel Long Distance’ rating waarschijnlijk beter dan je ‘Windward Leeward’ rating. Omdat we bij de WAC in principe upwind-downwind banen varen, varen we met het Triple-Number van ‘Windward Leeward’.

Doe je ook mee met bv de Pampus Regatta, dan vaar je op zaterdag met je ‘Windward Leeward’ rating en zondag (lange baan) met je ‘Coastel Long Distance’ rating. Op de scratchsheet wordt met ‘offshore’ jouw ‘Coastel Long Distance’ rating bedoeld en met ‘inshore’ jouw ‘Windward Leeward’ rating.

startschip-pampus-regatta

Scratchsheet

Meer informatie over de ratings vind je via de Noordzee Club en ORC.org.

ORC.org heeft een handige tool waarmee je zelf vrij makkelijk je gezeilde tijd kunt terugrekenen naar je gecorrigeerde tijd en dat kunt vergelijken met je tegenstanders. Hierbij de link naar de scratchsheet (klik op de sheet):

scratchsheet-1024x485

BINNENKORT

2025 Activiteit
14 december
zondag (deel 4 / 7)
Frostbite Cup 2025/2026
Jachthaven Naarden
2026
18 januari
zondag (deel 5 / 7)
Frostbite Cup 2025/2026
Jachthaven Naarden
21 januari
woensdag
Nieuwjaarsborrel
Het Behouden Huys
23 januari
vrijdag
Clubhuis gereserveerd Naarderwoonbos, Naardereiland en de IJsselmeerappt
Het 'Behouden Huys'
8 februari
zondag (deel 6 / 7)
Frostbite Cup 2025/2026
Jachthaven Naarden

LAATSTE NIEUWS

Wind, strijd en feest – de WAC sloot het seizoen in stijl af!

    Op zaterdag 13 september vond de feestelijke slotdag van de WAC 2025 plaats – een dag vol actie, wind en gezelligheid waarmee we een prachtig zeilseizoen hebben afgesloten!   Terugblik op het seizoen Het se... Lees meer

Jan Jaspers: pijler van het zeeroeien

Om begrijpelijke reden heeft Jan, in ieder geval als roeier, afscheid van ons genomen, omdat hij naar Arnhem is verhuisd. Tot nu toe deed hij dat in alle stilte.Weinigen weten en beseffen hoe belangrijk Jan voor de ro... Lees meer

Nieuwjaarsborrel

Wij wensen iedereen prettige feestdagen en een fantastisch 2026 ! Om 2026 goed in te luiden nodigen we leden en hun partners, ouders van jeugdleden en vrijwilligers van harte uit voor de nieuwjaarsborrel 2026, wel... Lees meer

Nieuwe Robbeknotsen & Ereknots

Dit jaar, 2025, zijn er weer leden van de R&ZV Naarden naar de UK geweest. En als je op eigen kiel of als bemanning de overkant hebt gehaald, dan mag je voor de rest van je leven jezelf een Robbeknots noemen.  De Rob... Lees meer

Contact

De wedstrijdcommissie is bereikbaar via djirtsdew.[antispam].@rzvnaarden.nl