Alles over je ORC meetbrief

Om verschillende typen jachten op een zo eerlijk mogelijke manier wedstrijden te laten varen zijn er handicapsystemen. De handicap is een tijdscorrectie op de gezeilde tijd van een parcours. De gecorrigeerde tijd wordt gebruikt om de prestatie van verschillende zeilboten min of meer te vergelijken onder gelijke omstandigheden. Los van eenheidsklassen zoals de J/80 gebruiken wij in Naarden het ORC systeem.

ORC

De ORC ratingberekening is volledig gebaseerd op gegevens van romp en tuigage. De ratingbepaling is volledig objectief en calculeert de theoretische snelheid van de boot in diverse omstandigheden. Meer informatie over de ORC klasse kun je vinden op de website van het Watersportverbond en op de website van de ORC organisatie.

Op 2 maart 2021 organiseerden Noordzee Club en Watersportverbond een webinar over ‘Hét ORC-certificaat‘ met onder andere een uitleg over het ORC-systeem, hoe ziet het certificaat eruit, welke informatie kunnen we daarop vinden en hoe kunnen wij als zeilers deze beïnvloeden? Een leuke en leerzame manier om meer te weten te komen over wedstrijdzeilen onder ORC!

Hier volgt een korte uitleg. Er staan namelijk een heleboel getallen op de meetbrief (zie afbeelding), de belangrijkste voor de WAC (en alle up/downwind races) leggen we even uit.

GPH

orc-certificateAllereerst de GPH (General Purpose Handicap) is het meest algemene handicap getal en wordt gebruikt om schepen met elkaar te vergelijken of om klassen in te delen. De GPH vind je altijd op deelnemerslijsten. Het is een gemiddelde en geeft vooral een indicatie van hoe snel jouw boot is (een GPH van 600 betekent dat een schip over een specifiek circelvormig rondje 600 seconden over een mijl doet). Met andere woorden, hoe hoger je GPH, hoe langzamer je boot.

Triple-Number

Wij varen onder Triple-Number. Triple-Number is eigenlijk niets anders dan drie ratings voor jouw boot. Bij startschepen zie je daarom ook vaak de letters L, M of H naast het baannummer en de windrichting en lengte van de baan.

  • Low Range (minder of gelijk aan 9 knopen wind)
  • Medium Range (tussen 9 & 16 knopen wind)
  • High Range (groter of gelijk aan 16 knopen wind)

Het grote voordeel van Triple-Number is dat het probleem dat schepen ongelijk presteren afhankelijk van de windsterkte hiermee grotendeels wordt opgelost ondervangen. Dus als je nu nog zegt ‘ik heb een zwaar weer boot’, dan zul je dat ook terugzien in je Triple-Number.

Voor de WAC geldt (zie wedstrijdbepalingen) dat wij de windvoorspelling van 20:00 uur gebruiken om Baan en Range van Triple number te bepalen.

Hoe kan ik onderling de handicaps vergelijken?

Pak van de boot die je wilt vergelijken het triple number in de juiste range. Vermenigvuldig die waarde met de werkelijke gevaarde tijd (Elapsed time) en je krijgt de Corrected time.

Bijvoorbeeld voor een boot gelden de volgende Triple Numbers: 0.5176 / 0.7009 / 0.8058.
Als je op een avond met medium range een werkelijke vaartijd hebt van 1:10:00 (dus 70 minuten oftewel 4200 seconden), dan wordt je Corrected time 0:49:03 (Tip, reken de tijd om naar seconden en vermenigvuldig in dit geval met 0.7009).
Je vermenigvuldigt dus de werkelijke tijd gewoon met de Low, Medium of High rating. Wie de laagste Corrected time heeft in zijn klasse heeft gewonnen.

Coastel / Long Distance vs. Windward / Leeward

Er is ook onderscheid gemaakt tussen een lange baan zeilen en up- downwind banen. Hiermee wordt de handicap nog nauwkeuriger. Heb je een zeilgarderobe en boot die halve wind hard vaart, maar aan de wind niet hoog vaart, dan is je ‘Coastel Long Distance’ rating waarschijnlijk beter dan je ‘Windward Leeward’ rating. Omdat we bij de WAC in principe upwind-downwind banen varen, varen we met het Triple-Number van ‘Windward Leeward’.

Doe je ook mee met bv de Pampus Regatta, dan vaar je op zaterdag met je ‘Windward Leeward’ rating en zondag (lange baan) met je ‘Coastel Long Distance’ rating. Op de scratchsheet wordt met ‘offshore’ jouw ‘Coastel Long Distance’ rating bedoeld en met ‘inshore’ jouw ‘Windward Leeward’ rating.

startschip-pampus-regatta

Scratchsheet

Meer informatie over de ratings vind je via de Noordzee Club en ORC.org.

ORC.org heeft een handige tool waarmee je zelf vrij makkelijk je gezeilde tijd kunt terugrekenen naar je gecorrigeerde tijd en dat kunt vergelijken met je tegenstanders. Hierbij de link naar de scratchsheet (klik op de sheet):

scratchsheet-1024x485

BINNENKORT

2024 Activiteit
22 mei
woensdag (deel 8 / 25)
WAC WoensdagAvondCompetitie Zeilen
Gooimeer
23 mei
donderdag
Gereserveerd Jachthaven Naarden
'Het Behouden Huys'
25 mei
zaterdag
BBQ Hooikistrace
Het Behouden Huys
29 mei
woensdag (deel 9 / 25)
WAC WoensdagAvondCompetitie Zeilen
Gooimeer
31 mei
vrijdag
Clubhuis gereserveerd voor Vaarplezier
Het 'Behouden Huys'

LAATSTE NIEUWS

Team Joyride Dutch Champion J/80 2024

What a thrilling competition! The Open Dutch Championship came to an end sunday afternoon, and we can only say one thing: there was fierce competition for the title... Team Joyride and team Don Juan battled for the ... Lees meer

Zaterdag 6 april 1e WAC

Zaterdag 6 april staat de eerste WAC op het programma. Het clubhuis is open voor koffie en thee vanaf 11:30 uur. Om 12:00 uur is er een kort palaver voor nieuwkomers (en andere toehoorders). Starttijden zijn conform... Lees meer

ONK 2024 in zicht!

Nog maar een paar dagen te gaan en dan breekt de strijd om de titel Nederlands Kampioen J/80 los. Van 5 tot en met 7 april 2024 vindt de ‘battle’ plaats op het Gooimeer en het Markermeer, vanuit de haven van R&ZV Naar... Lees meer

REMINDER: WAC openingsavond

Woensdag 3 april is de openingsavond van de WAC van 2024. We hebben tacticus en navigator Jolbert van Dijk (1993) bereid gevonden ons uit te leggen hoe we strategisch en tactisch een WAC baantje kunnen varen rekening ... Lees meer

Contact

De wedstrijdcommissie is bereikbaar via djirtsdew.[antispam].@rzvnaarden.nl