Alles over je ORC meetbrief

Om verschillende typen jachten op een zo eerlijk mogelijke manier wedstrijden te laten varen zijn er handicapsystemen. De handicap is een tijdscorrectie op de gezeilde tijd van een parcours. De gecorrigeerde tijd wordt gebruikt om de prestatie van verschillende zeilboten min of meer te vergelijken onder gelijke omstandigheden. Los van eenheidsklassen zoals de J/80 gebruiken wij in Naarden het ORC systeem.

ORC

De ORC ratingberekening is volledig gebaseerd op gegevens van romp en tuigage. De ratingbepaling is volledig objectief en calculeert de theoretische snelheid van de boot in diverse omstandigheden. Meer informatie over de ORC klasse kun je vinden op de website van het Watersportverbond en op de website van de ORC organisatie.

Op 2 maart 2021 organiseerden Noordzee Club en Watersportverbond een webinar over ‘Hét ORC-certificaat‘ met onder andere een uitleg over het ORC-systeem, hoe ziet het certificaat eruit, welke informatie kunnen we daarop vinden en hoe kunnen wij als zeilers deze beïnvloeden? Een leuke en leerzame manier om meer te weten te komen over wedstrijdzeilen onder ORC!

Hier volgt een korte uitleg. Er staan namelijk een heleboel getallen op de meetbrief (zie afbeelding), de belangrijkste voor de WAC (en alle up/downwind races) leggen we even uit.

GPH

orc-certificateAllereerst de GPH (General Purpose Handicap) is het meest algemene handicap getal en wordt gebruikt om schepen met elkaar te vergelijken of om klassen in te delen. De GPH vind je altijd op deelnemerslijsten. Het is een gemiddelde en geeft vooral een indicatie van hoe snel jouw boot is (een GPH van 600 betekent dat een schip over een specifiek circelvormig rondje 600 seconden over een mijl doet). Met andere woorden, hoe hoger je GPH, hoe langzamer je boot.

Triple-Number

Wij varen onder Triple-Number. Triple-Number is eigenlijk niets anders dan drie ratings voor jouw boot. Bij startschepen zie je daarom ook vaak de letters L, M of H naast het baannummer en de windrichting en lengte van de baan.

  • Low Range (minder of gelijk aan 9 knopen wind)
  • Medium Range (tussen 9 & 16 knopen wind)
  • High Range (groter of gelijk aan 16 knopen wind)

Het grote voordeel van Triple-Number is dat het probleem dat schepen ongelijk presteren afhankelijk van de windsterkte hiermee grotendeels wordt opgelost ondervangen. Dus als je nu nog zegt ‘ik heb een zwaar weer boot’, dan zul je dat ook terugzien in je Triple-Number.

Voor de WAC geldt (zie wedstrijdbepalingen) dat wij de windvoorspelling van 20:00 uur gebruiken om Baan en Range van Triple number te bepalen.

Hoe kan ik onderling de handicaps vergelijken?

Pak van de boot die je wilt vergelijken het triple number in de juiste range. Vermenigvuldig die waarde met de werkelijke gevaarde tijd (Elapsed time) en je krijgt de Corrected time.

Bijvoorbeeld voor een boot gelden de volgende Triple Numbers: 0.5176 / 0.7009 / 0.8058.
Als je op een avond met medium range een werkelijke vaartijd hebt van 1:10:00 (dus 70 minuten oftewel 4200 seconden), dan wordt je Corrected time 0:49:03 (Tip, reken de tijd om naar seconden en vermenigvuldig in dit geval met 0.7009).
Je vermenigvuldigt dus de werkelijke tijd gewoon met de Low, Medium of High rating. Wie de laagste Corrected time heeft in zijn klasse heeft gewonnen.

Coastel / Long Distance vs. Windward / Leeward

Er is ook onderscheid gemaakt tussen een lange baan zeilen en up- downwind banen. Hiermee wordt de handicap nog nauwkeuriger. Heb je een zeilgarderobe en boot die halve wind hard vaart, maar aan de wind niet hoog vaart, dan is je ‘Coastel Long Distance’ rating waarschijnlijk beter dan je ‘Windward Leeward’ rating. Omdat we bij de WAC in principe upwind-downwind banen varen, varen we met het Triple-Number van ‘Windward Leeward’.

Doe je ook mee met bv de Pampus Regatta, dan vaar je op zaterdag met je ‘Windward Leeward’ rating en zondag (lange baan) met je ‘Coastel Long Distance’ rating. Op de scratchsheet wordt met ‘offshore’ jouw ‘Coastel Long Distance’ rating bedoeld en met ‘inshore’ jouw ‘Windward Leeward’ rating.

startschip-pampus-regatta

Scratchsheet

Meer informatie over de ratings vind je via de Noordzee Club en ORC.org.

ORC.org heeft een handige tool waarmee je zelf vrij makkelijk je gezeilde tijd kunt terugrekenen naar je gecorrigeerde tijd en dat kunt vergelijken met je tegenstanders. Hierbij de link naar de scratchsheet (klik op de sheet):

scratchsheet-1024x485

BINNENKORT

2023 Activiteit
17 december
zondag (deel 4 / 7)
11:00 tot
16:00
Frostbite Cup 2023/2024
Jachthaven Naarden
2024
14 januari
zondag (deel 5 / 7)
11:00 tot
16:00
Frostbite Cup 2023/2024
Jachthaven Naarden
11 februari
zondag (deel 6 / 7)
11:00 tot
16:00
Frostbite Cup 2023/2024
Jachthaven Naarden
17 maart
zondag (deel 7 / 7)
11:00 tot
16:00
Frostbite Cup 2023/2024
Jachthaven Naarden
27 maart
woensdag
20:00 tot
22:00
Voorjaars ALV
Het Behouden Huys

LAATSTE NIEUWS

Zondag twijfels over het weer? 777

De 777-regel geeft uitsluitsel! Niets zo veranderlijk als het weer... Hoewel het vandaag stormachtig is, lijkt het weer er voor zondag (nog) goed uit te zien. Mocht het weer toch nog veranderen en je vraagt je af; gaa... Lees meer

Tijd voor actie: Laat de winter beginnen!

In de zomer waaiert de J/80 vloot uit over het hele land en onze buurlanden. Er wordt deelgenomen aan zomeravondwedstrijden en gestreden onder handicap. Allemaal leuk natuurlijk en vaak een fijne 'break' van de week. ... Lees meer

Najaars ALV

De najaars ALV! Op woensdagavond 22 november 20:00 uur blikken we terug op 2023 en ontvouwen de eerste plannen voor 2024 zich.Vóór de ALV is er een interessante lezing van Finsulate over milieuvriendelijke antifo... Lees meer

Antifouling wrap of verf - een milieuvriendelijk alternatief

De zomer zit erop en daarmee breekt het onderhoudsseizoen weer aan. Dat betekent voor velen ook het (twee)jaarlijks aanbrengen van de antifouling. Deze terugkerende klus is voor veel mensen een noodzakelijke maar zeke... Lees meer

Contact

De wedstrijdcommissie is bereikbaar via djirtsdew.[antispam].@rzvnaarden.nl