Alles over je ORC meetbrief

Om verschillende typen jachten op een zo eerlijk mogelijke manier wedstrijden te laten varen zijn er handicapsystemen. De handicap is een tijdscorrectie op de gezeilde tijd van een parcours. De gecorrigeerde tijd wordt gebruikt om de prestatie van verschillende zeilboten min of meer te vergelijken onder gelijke omstandigheden. Los van eenheidsklassen zoals de J/80 gebruiken wij in Naarden het ORC systeem.

ORC

De ORC ratingberekening is volledig gebaseerd op gegevens van romp en tuigage. De ratingbepaling is volledig objectief en calculeert de theoretische snelheid van de boot in diverse omstandigheden. Meer informatie over de ORC klasse kun je vinden op de website van het Watersportverbond en op de website van de ORC organisatie.

Op 2 maart 2021 organiseerden Noordzee Club en Watersportverbond een webinar over ‘Hét ORC-certificaat‘ met onder andere een uitleg over het ORC-systeem, hoe ziet het certificaat eruit, welke informatie kunnen we daarop vinden en hoe kunnen wij als zeilers deze beïnvloeden? Een leuke en leerzame manier om meer te weten te komen over wedstrijdzeilen onder ORC!

Hier volgt een korte uitleg. Er staan namelijk een heleboel getallen op de meetbrief (zie afbeelding), de belangrijkste voor de WAC (en alle up/downwind races) leggen we even uit.

GPH

orc-certificateAllereerst de GPH (General Purpose Handicap) is het meest algemene handicap getal en wordt gebruikt om schepen met elkaar te vergelijken of om klassen in te delen. De GPH vind je altijd op deelnemerslijsten. Het is een gemiddelde en geeft vooral een indicatie van hoe snel jouw boot is (een GPH van 600 betekent dat een schip over een specifiek circelvormig rondje 600 seconden over een mijl doet). Met andere woorden, hoe hoger je GPH, hoe langzamer je boot.

Triple-Number

Wij varen onder Triple-Number. Triple-Number is eigenlijk niets anders dan drie ratings voor jouw boot. Bij startschepen zie je daarom ook vaak de letters L, M of H naast het baannummer en de windrichting en lengte van de baan.

  • Low Range (minder of gelijk aan 9 knopen wind)
  • Medium Range (tussen 9 & 16 knopen wind)
  • High Range (groter of gelijk aan 16 knopen wind)

Het grote voordeel van Triple-Number is dat het probleem dat schepen ongelijk presteren afhankelijk van de windsterkte hiermee grotendeels wordt opgelost ondervangen. Dus als je nu nog zegt ‘ik heb een zwaar weer boot’, dan zul je dat ook terugzien in je Triple-Number.

Voor de WAC geldt (zie wedstrijdbepalingen) dat wij de windvoorspelling van 20:00 uur gebruiken om Baan en Range van Triple number te bepalen.

Hoe kan ik onderling de handicaps vergelijken?

Pak van de boot die je wilt vergelijken het triple number in de juiste range. Vermenigvuldig die waarde met de werkelijke gevaarde tijd (Elapsed time) en je krijgt de Corrected time.

Bijvoorbeeld voor een boot gelden de volgende Triple Numbers: 0.5176 / 0.7009 / 0.8058.
Als je op een avond met medium range een werkelijke vaartijd hebt van 1:10:00 (dus 70 minuten oftewel 4200 seconden), dan wordt je Corrected time 0:49:03 (Tip, reken de tijd om naar seconden en vermenigvuldig in dit geval met 0.7009).
Je vermenigvuldigt dus de werkelijke tijd gewoon met de Low, Medium of High rating. Wie de laagste Corrected time heeft in zijn klasse heeft gewonnen.

Coastel / Long Distance vs. Windward / Leeward

Er is ook onderscheid gemaakt tussen een lange baan zeilen en up- downwind banen. Hiermee wordt de handicap nog nauwkeuriger. Heb je een zeilgarderobe en boot die halve wind hard vaart, maar aan de wind niet hoog vaart, dan is je ‘Coastel Long Distance’ rating waarschijnlijk beter dan je ‘Windward Leeward’ rating. Omdat we bij de WAC in principe upwind-downwind banen varen, varen we met het Triple-Number van ‘Windward Leeward’.

Doe je ook mee met bv de Pampus Regatta, dan vaar je op zaterdag met je ‘Windward Leeward’ rating en zondag (lange baan) met je ‘Coastel Long Distance’ rating. Op de scratchsheet wordt met ‘offshore’ jouw ‘Coastel Long Distance’ rating bedoeld en met ‘inshore’ jouw ‘Windward Leeward’ rating.

startschip-pampus-regatta

Scratchsheet

Meer informatie over de ratings vind je via de Noordzee Club en ORC.org.

ORC.org heeft een handige tool waarmee je zelf vrij makkelijk je gezeilde tijd kunt terugrekenen naar je gecorrigeerde tijd en dat kunt vergelijken met je tegenstanders. Hierbij de link naar de scratchsheet (klik op de sheet):

scratchsheet-1024x485

BINNENKORT

2023 Activiteit
2 februari
donderdag (deel 1 / 3)
19:00 tot
22:00
Gereserveerd voor Dirk-Jan Hensbergen
Het Behouden Huys
4 februari
zaterdag
17:00 tot
23:59
Clubhuis gereserveerd
Het Behouden Huys
9 februari
donderdag (deel 2 / 3)
19:00 tot
22:00
Gereserveerd voor Dirk-Jan Hensbergen
Het Behouden Huys
12 februari
zondag (deel 6 / 7)
11:00 tot
16:00
Frostbite Cup 2022/2023
Jachthaven Naarden
16 februari
donderdag (deel 3 / 3)
19:00 tot
22:00
Gereserveerd voor Dirk-Jan Hensbergen
Het Behouden Huys

LAATSTE NIEUWS

The battle for the title of Dutch Champion J/80 2023 is about to begin!

Last year's winning team isn’t able to defend their title, since the JSB is in new hands now. That makes the following question even more exciting: who will become the new champion? The Open Dutch Championship will b... Lees meer

Voorjaars ALV

De voorjaars ALV! Op deze avond zijn de cijfers van vorig jaar 2022 bekend en gaan we het er eens over hebben. Eindelijk de beloofde "e-captain jaarrekening" met allocaties naar de diverse onderdelen. Spannend; h... Lees meer

WAC openingsavond

De eerste WAC vindt plaats op woensdag 12 april. Een week eerder vindt op 5 april de WAC-openingsavond plaats. Vanaf 20:00 uur zal zeilmaker Jelmer Bouw van Quantum Sails ons alles uitleggen over het trimmen van mast ... Lees meer

Prettige feestdagen en uitnodiging nieuwjaarsborrel 2023

Wij wensen iedereen prettige feestdagen en een fantastisch sportief 2023 ! Om 2023 goed in te luiden nodigen we leden en hun partners, ouders van jeugdleden en vrijwilligers van harte uit voor de nieuwjaarsborrel 20... Lees meer

Contact

De wedstrijdcommissie is bereikbaar via djirtsdew.[antispam].@rzvnaarden.nl